Nový Mini Cooper SE – Elektrizujúca príťažlivosť

Tentoraz sa do našej redakcie dostalo nové plne elektrické Mini SE, na ktorý sme sa dlhšiu dobu veľmi tešili. Prvé dojmy boli priam úžasné, imidžovo farebné, moderné, technologické a hlavne ekologické. Moderne technológie a hlavne veľmi dobrý výkon a možnosti výberu jazdného módu vám vytvorí

pocit ako v nejakej motokáre určenej na dokonalé vybláznenie . Vyskúšali sme nový Mini Cooper SE naozaj poctivo a musíme konštatovať že celkové dojmy, zážitky, jazdne vlastnosti ako aj použite technológie sú presne to, čo v dnešnej modernej dobe od elektrického auta náročný motorista očakáva. Nové Mini SE si môžete teraz objednať dokonca až v štyroch rôznych stupňoch výbavy.

Výrobca ponúka verzie S (32 950 €), M (36 515 €), L (39 061 €) a XL (41 098 €). Záujemcovia o individuálnu úpravu majú možnosť nakonfigurovať  si vozidlo sami, napriek tomu, že ponúkané konfigurácie a stupne výbavy sú podľa nás dostatočne vyskladané.

Napríklad vo verzii S nájdeme iba 6,5 palcovou obrazovkou infotainmentu, alebo štandardné textilné čalúnenie Double Stripe Carbon Black. Vo vyššej verzii M už získate rôzne plusy, ako napríklad antracitové čalúnenie strechy, zadný parkovací senzor a dokonca aj parkovaciu kameru.

Vo výbave ,,L,, už nájdeme napríklad full LED svetlomety, obrazovku infotainmentu a to 8,8 palcov a iné drobnosti v interiéri. Verzia XL, ktorá obsahuje ďalšie britské doplnky interiéru, športový volant dokonca sklenenú panoramatickú strechu. Britské detaily sa tak objavia na palubnej doske oproti spolujazdcovi – podsvietenej britskej vlajky a tie nájdete ich aj na vrchnom okraji sedadiel. Ambiente osvetlenie sa nachádza na dverách – pod pákou na otváranie dverí, avšak výraznejší je ambiente okolo hlavného displeja. To reaguje napríklad na pridávanie hlasitosti rádia či teplotu klimatizácie a aj jazdného módu.

Mini Cooper SE ponúka až štyri režimy jazdného módu, ktoré sú orientované na maximalizovanie výkonu auta, alebo vyššieho dojazdu. Ide o režim Sport, Mid, Green a Green +. Sport a Mid, ktorý asi nemusíme nejako zvlášť opisovať. Čo ale zaujme sú práve zelené režimy. Rozdiel v dojazde medzi režimom Sport alebo Mid sme nepostrehli, no práve tie ,,zelené,, zaujali. Napríklad v režime Green si viete nastaviť, kedy vás má Mini upozorniť, že idete príliš rýchlo. Hovoríme tu o pripočítaní 5 až 10 km/hod.

Režim Green+ už ukazuje zaujímavejšie hodnoty a k dojazdu pridáva aj niekoľko desiatok kilometrov. Pri tomto režime sa vypnú funkcie napríklad vyhrievania sedadiel, klimatizácia…

Spýtali sme sa aj kolegu, čo hovoríš na nový Mini SE ?

Nečakal som veľké zázraky, neviem čo ešte Mini môže priniesť. Exteriérovo ma neprekvapilo okrem zopár detailov nič. Narážam hlavne na špeciálne disky Mini Electric Power, výrazné predné LED svetlomety, zadné LED svetlomety v štýle anglickej vlajky, ako aj predná maska. Interiérovo to začalo byť zaujímavé. Minimalistický a nadčasový dizajn určite poteší. Čo chcem ale obzvlášť oceniť sú dojmy z jazdy. Takže štart zvládne každý, zaradíme ,,D,, a vyrážame.

Hneď po niekoľkých metroch po pustení plynového pedálu, som mal zmiešané dojmy. Auto trhlo, čo to bolo ? Odpoveď je jednoduchá. Ide o silnú rekuperáciu energie do batérie, čiže ak si predstavíme že po pustení plynu začne auto výrazne spomaľovať to je presne ono. Tento systém sa dá samozrejme vypnúť, teda nie úplne ale povedzme na 80%. Po približne 50km jazdy som si tento systém práve naopak vrátil na silnejšiu rekuperáciu a musím to maximálne pochváliť.

Brzdu som prestal skoro úplne používať a jazda tak bola oveľa jednoduchšia a hlavne som počas nej aj nejaký ten kilometer získal. Je to samozrejme vec zvyku, ale aj kolega si presne tak isto ako ja po pár kilometroch  rekuperáciu týmto systémom nedokázal vynachváliť. O spracovaní interiéru asi veľa rozprávať nemusíme. Skúsme si povedať skorej niečo o jazde a dojazde, na čo sa nás pýtalo viacero čitateľov. Mali sme rôzne otázky typu, “Keď pridám, skutočne to zrýchli ?“ Odpoveď je jednoznačná. Áno. Zrýchli to priam neuveriteľne, pričom je na výber viacero jazdných režimov. Čo sa týka výkonu a zrýchlenia, nemáme čo dodať. Ak stlačíme plynový pedál, sme za pár sekúnd už inde.

Čiže dynamika a výkon je skutočne veľmi dobrá. Tomu je prispôsobený aj podvozok a svojim ťažiskom je to neskutočne veľa zábavy na ceste. Nepodarilo sa nám aj pri dynamickej jazde odtrhnúť auto z vozovky. Druhá otázka bola práve na dojazd. Tu vieme odpovedať že počas nášho testu sme dosiahli dojazd na úrovni 180km – 235km. Nabitie cez rýchlo nabíjací stojan trvá približne 30 minút (70-80%). Skutočne nemáme čo vytknúť, možno jedine navigáciu, ktorá dosť nevýrazne ukazuje cestu. MINI Cooper SE nás dokázal veľmi príjemne prekvapiť.

Napriek skutočnosti, že v koncerne BMW sa elektrifikáciou veľmi nenatrápili, pretože využili technológiu z predchádzajúceho modelu i3 je Mini je jednoducho skvelé  a zábavné auto, ktoré si aj v elektrickej verzii si zachováva svoj typický nezameniteľný image. Dynamika elektromotora avšak robí toto „miníčko“ ešte zábavnejším. Kapacita batérie nebude pri mestských či vedľajších cestách vodičov zásadne obmedzovať. Vďaka rýchlemu nabíjaniu ale nie je výraznou prekážkou ani pri dlhších jazdách. Hľadať konkurenta by sme MINI samozrejme mohli, no ak si už niekto mini kupuje, robí to hlavne pre jeho jedinečný a nadčasový design.