Oko je predsa hlavným orgánom v ľudskom tele. Čo ak sa nám zrak pokazí, nevidíme ako pre tým, alebo potrebujeme okuliare ? V spolupráci s majiteľom dlhoročnej optiky v Bratislave Filipom Malenkom (Optika ZOOM), ktorý je zároveň aj optometristom sme si mali možnosť skúsiť na vlastnej koži, no skorej na vlastnom oku, ako to vlastne je po čerstvom predpise okuliarov od očného lekára. Neváhali sme a naše kroky smerovali priamo do očnej optiky, kde sme zistili, čo za tým vlastne je a ako to celé funguje.
Skúsime na začiatok vyspovedať nášho kolegu, ktorý mal možnosť prvý krát vstúpiť do očnej optiky.
Čo predchádzalo tvojej myšlienke navštíviť očnú optiku ? Približne pred rokom sa mi hlavne večer pri šoférovaní, ale aj bežnej činnosti zdalo že na diaľku nevidím tak presne a ostro. Preto som sa rozhodol navštíviť očného lekára, ktorý mi na základe krátkeho merania zraku a očného vyšetrenia odporúčal okuliare, dostal som teda poukaz – predpis a nasledoval môj výber očnej optiky.
Prečo si s vybral práve optiku ZOOM ? Úplne spontálne podľa internetu, ako sa hovorí, google opäť zvíťazil pri výbere. Tiež ma zaujala dobre spracovaná, prehľadná stránka, ktorá okrem iného pre mňa ako ,,nováčika,, v tomto okuliarovom svete poskytla dostatočné informácie.
Ako na teba vplývala optika pri prvom vkročení za ich prah ? Myslím že veľmi pozitívne, veľmi útulné prostredie a hlavne pre mňa to najpodstatnejšie, ľudský prístup na vysokej úrovni a hlavne ochota osobne pána majiteľa, ktorý mi v prvom rade skontroloval meranie, kde ma hlavne potešil záujem a precíznosť tak, aby boli moje okuliare aj vzhľadom na využitie, nosenie správne. Tak sme zistili že meranie pána doktora bolo správne, ale vzhľadom na použitie mi pán majiteľ optiky skúsiť mierne zmeniť a upraviť hodnoty a po krátkom testovaní okuliarov a skiel sme našli presne to, ako sa hovorí pravé orechové. Aby som sa ale vrátil k otázke, moje prvé dojmy boli nad moje očakávania a skutočne odporúčanie a veľká vďaka je na mieste.
Čo hovoríš na poradenstvo a výber okuliarov ? Predchádzalo tomu pár otázočiek, aby sme vedeli vybrať správne sklá, nakoľko trávim dosť času za volantom, smerovali sme sklá týmto smerom. Čo sa týka výberu rámu, vybral som si ho pomerne rýchlo, na výber bolo viac, ako bežný človek potrebuje.
V ďalšom kroku sme pripravili súbor otázok na pána majiteľa Filipa Malenku, dúfame že výber otázok a odpovede pomôžu viacerým našim čitateľom.
- Čo Vás motivovalo si otvoriť práve optiku ?
ZOOM optika vznikla pred 15-timi rokmi, kedy ju spoluzakladala moja mama. Nepamätám si presne motívy a pohnútky, ale keďže sme už vtedy ja a súrodenci nosili okuliare, týkala sa nás téma priamo. Zistila, že o dobré okuliare je záujem a v tej dobe bolo optík ešte relatívne málo. Ja som sa vtedy ako študent ešte optike a podnikaniu veľmi nevenoval. Neskôr ale prišiel moment, keď som sa po rôznych iných pracovných skúsenostiach rozhodol mame pomôcť a vyštudoval som optickú školu v Brne. Ako optometrista som nastúpil do už idúceho vlaku. ZOOM optika je teda skôr taký veľký orchester motívov.
- Ak má klient predpis od očného lekára na okuliare a navštívi Vašu optiku, riadite sa predpisom, alebo urobíte kontrolné meranie, prípadne test/skúšku ?
Vyšetrenie oka ako ľudského orgánu očným lekárom je nenahraditeľné. Zisťuje stav, patológiu, vonkajšie a vnútorné ochorenia a záber vyšetrenia je veľmi široký. Do dnes je zároveň taká konvencia a zvyk, že keď sa spomenú okuliare, tak človek v prvom momente pomyslí na očného lekára, ktorý po vyšetrení vypíše recept s ktorým treba potom ísť do optiky. V jednom momente ale nastáva problém. Očný lekár musí, alebo sa snaží ambulatne vyšetriť všetko, t.j. aj dioptrie, na ktoré ostáva možno trochu menej času. Stačí málo, aby boli hodnoty slabé, alebo príliš silné. Keď si potom človek príde pre zhotovené okuliare a nesedia, je pohroma na svete. Nie je vôbec jasné, komu to zákazník má skôr reklamovať, či optike, či lekárovi. Preto čoraz viac optík ponúka odborné zmeranie zraku priamo u seba v predajni. Takisto aj v našej optike pri zhotovovaní okuliarov v niektorých prípadoch navrhujeme prekontrolovanie hodnôt, aby sme predišli sklamaniu z výsleku a reklamáciám. Často si ale celé meranie dioptrií od základu urobíme radšej sami. Naši zákazníci si tak o veľký kus skrátia cestu navyše od nás na nami zmerané hodnoty majú aj záruku.
- Ak som dostal poukaz na moje prvé okuliare, ako mám postupovať ?
Keď držíte v ruke poukaz na prvé okuliare, odporúčam vyhľadať dobré ohlasy na očné optiky v okolí a ísť predpis, hodnoty a okuliare prekonzultovať priamo tam. Poukaz ešte neznamená, že okuliare človek nosiť musí. Veľmi záleží na tom, čo potrebuje vyriešiť. Niekedy je to čítanie, inokedy šoférovanie a všetky vzdialenosti si pýtajú jemné a presné nastavenie. A práve v optikách sa o možnostiach a detailoch dozviete najviac. Internet je rovnako dobrý rádca, no objednávať dioptrické okuliare cez e-shopy zadaním hodnôt z receptu by som neodporúčal. Okrem rámu a skiel sú okuliare o celom servise okolo nich a samozrejme o presnom zmeraní a osadení skiel. Stačí málo a okuliare sú utrpením na očiach.
- Vyberám si svoje prvé okuliare. Na čo si mám dávať pozor a na čo sa mám zamerať ?
Pri výbere prvých okuliarov je človek právom nesvoj. Ale v pomyselnom rebríčku priorít by som odporúčal dať na prvé miesto to, ako ľahko sa okuliare nasádzajú. Keď so zákazníkmi vyberáme vhodný rám, tak si všímam práve prvé tri sekundy, ktoré prezradia veľa. Dobrý rám spoznáte podľa toho, že ho nasadíte a netreba robiť nič viac, aby pekne sedel na mieste. Nehýbe sa, nemáte potrebu ho naprávať, zosúvať ani pritláčať. Pri plastových rámoch je kritická šírka nosníka, ktorá je daná od výroby a nedá sa meniť. Často kôli nevhodnej šírke okuliare padajú, kĺžu sa po nose a nedržia na mieste. Ako druhé by som pri všetkých okliaroch odporúčal strážiť správnu dĺžku stranice a jej správne tvarovanie za uchom. Naštastie sa anatomickou úpravou dá aj neskôr veľa zachrániť. Tretie miesto je určite šírka a samozrejme dizajn rámu, farby, materiály a tvar očnice, ktorý by mal sedieť aj esteticky. Existuje veľa manuálov, aká tvár a aká forma očnice spolu pasujú najkrajšie a oční optici na to majú extra vycibrené očko.
- Na stránke sme si všimli mobilné a firemné meranie. Čo to vlastne je ?
Mobilné a firemné meranie dioptrií je našou odpoveďou na modernú dobu. Zákazníci sú náročnejší, uponáhľanejší a doba si žiada nie reaktívny, ale proaktívny prístup. Kým mladí riešia hlavne časovú tieseň, prebytok vlastných povinností, ktoré ich nepustia odskočiť si po okuliare, tak starší ľudia z menších obcí a dedín bojujú s dostupnosťou k najbližšiemu lekárovi a majú problém dopracovať sa k dobrému videniu. Meriame dioprie a očný tlak každému záujemcovi a ukazujeme, čo znamená dobre vidieť. Percento ľudí, ktorí majú absolútne bezchybný zrak, je relatívne nízke. Oproti tomu je počet ľudí, ktorí majú slabú formu zrakovej vady a nevedia o nej, alebo si ju nevšímajú, asi rovnaký, ako ľudí s okuliarmi. Nečakáme, kým nás zákazníci nájdu a navštívia, ale sami im vychádzame v ústrety po firmách a malých obciach Slovenska a takto vyhrávajú obidve strany. Ľudia sa dozvedajú o svojom zraku bez cestovania a čakania a my sa tešíme veľkému záujmu a novým kontaktom. Naše snaženie a pomocníkov sme združili do občianskeho združenia „ZOOM optika Bratislava“ (www.zoomoptikabratislava.sk)
- Ponúkate možnosť aj opravy ?
Áno, okuliare aj opravujeme a to hlavne pre ľudí, ktorí k nim majú citový vzťah, nechcú ich hodiť do koša, alebo sa im stala nehoda a nechcú prísť o drahé sklá. Dielenská oprava sa dá prirovnať ku hodinárstvu, šperkárčine, alebo niekedy aj zlatníctvu a neraz je to skôr hobby a modelárstvo, než len obyčajná oprava. Letovanie, lepenie, viazanie, či modelovanie je v našej dielni na dennom poriadku a nedávno sme doplnili aj zváranie titanu plazmou. Okuliare sú naša Vášeň a keď sa podarí vdýchnuť im nový život, máme z toho my aj zákazník veľkú radosť.
- Aj pri osobnom stretnutí, aj na stránke sme si všimli, že Vás vaša práca baví. Vnímame to správne ?
Veľmi si cením, že je snahu vidieť aj navonok a že to ľudia tak pozitívne hodnotia. Za mňa osobne je to celkovo postoj k životu, práci a hlavne k ľuďom. Zaujíma ma každý jeden zákazník, s čím prichádza, čo by potreboval vyriešiť a ako mu ja s mojimi možnosťami a schopnosťiam viem najlepšie pomôcť. V rovnakom duchu vedú predajne aj naši spolupracovníci. Spolu sa snažíme, aby návšteva u nás nebola len suchopárny nákup, ale aby si človek odniesol aj niečo hrejivé. Všetci ľudia majú radi, keď sa o nich niekto zaujíma.
- Viete nám a našim čitateľom prezradiť ako prebiehalo a kam sa až dostalo Vaše štúdium?
Ako som už spomenul, moje štúdium optiky a optometrie bolo smerované hlavne vývojom našej rodinnej firmy. Predchádzala mu základná škola a gymnázium vo Viedni, kde som sa skamarátil aj s nemčinou a kde som skúšal aj moju prvú motiváciu, Informatiku. Na školu VOŠZ Merhautova v Brne mám krásne spomienky a myslím, že to bolo rozhodujúci moment, ktorý všetkému môjmu súčasnému podnikaniu dal jasný smer. Na zatiaľ nemám ambície vyrásť na očného lekára, ale skôr spájať optiku s mojou druhou najväčšou vášňou – programovanie a informatika.