V spolupráci s stresnenosice-boxy.sk sme pre vám prinášame zaujímavý článok o tom, ako vybrať ten správny strešný box pre vaše vozidlo. V dnešnej dobe je strešný box, nie ako v minulosti, ako klasická ,,rakva na streche,, ale vie byť aj ako dizajnová záležitosť používaná prakticky celoročne. V lete ako doplnkový priestor pri cestovaní napríklad na dovolenky a v zime ako priestor pre lyže, snowboardy a podobne. Hneď na začiatok vám chceme dať stránku stresnenosice-boxy.sk do pozornosti, ako spracovaním a jednoduchosti nájdenia produktu, prehľadnosti, ale hlavne na zameranie od strešných a rôznych iných nosičov, snehových reťazí, boxov, dojazdových kolies a množstva ďalšieho.
- Aký strešný box vlastne potrebujem
Ešte pred samotným výberom konkrétneho strešného boxu by sme si mali zodpovedať niekoľko zásadných otázok o využívaní strešného boxu čiže na aké účely budem box využívať a čo všetko do takéhoto boxu budem nakladať. To znamená či budem box využívať len pre účely zimnej dovolenky alebo celoročne aj v prípade letných dovoleniek a výletov.
V prípade zimnej dovolenky by som mal určite vedieť aké najdlhšie lyže a aký počet párov lyží chcem do boxu umiestniť. Údaje o dĺžke a počte párov lyží každý výrobca udáva v rámci parametrov boxu nakoľko sú odlišné od údajov o celkových rozmeroch boxov a to hlavne v prípade dĺžky strešného boxu. V prípade ak chceme k lyžiam umiestniť kompletnú výbavu pre lyžovačku mali by sme teda rátať aj s priestorom navyše či už v rámci výšky alebo šírky strešného boxu. V prípade letných dovoleniek je potrebné myslieť predovšetkým na predmety ako napríklad detský cyklovozík, kočík prípadne iná batožina, ktorá by si vyžadovala to aby mal box aj dostatočnú výšku. Rovnako dôležitá je výška strešného boxu v prípade ak je potrebné sa dostať do garáže či už doma, v nákupnom centre, alebo kdekoľvek kde sa nachádza nízky prejazd.
- Aký veľký strešný box môžem umiestniť na moje vozidlo
Ak už vieme aké parametre by mal box mať mali by sme vedieť či bude vhodný na dané vozidlo. V tomto prípade existuje niekoľko aspektov, na ktoré je potrebné myslieť.
Prvým takým je pozícia strešného nosiča (priečnika) na streche vozidla. Obzvlášť ak má priečnik jednu fixnú pozíciu a teda ho nie je možné posúvať dopredu a dozadu. V tomto prípade je dôležité aby sme po umiestnení nami vybraného boxu mohli otvoriť kufor vozidla a teda aby box neprekážal v zadnej časti vozidla.
V prípade ak je možné pozíciu priečnikov upraviť sa s týmto problémom stretneme len zriedkavo.
V rámci prednej časti vozidla by rovnako box nemal príliš presahovať nad čelné okno vozidla a to z dôvodu prúdenia vzduchu od čelného okna k spodnej časti boxu nakoľko môže dochádzať k vibráciám a hluku. Tento aspekt je však individuálny a zo skúseností môže byť presah nad čelné okno do 15 cm úplne v poriadku. Do určitej miery je potrebné myslieť aj na šírku boxu. Tu sa s obmedzeniami stretávame len minimálne no pri vyšších vozidlách je výhodou širší box dostupný z oboch strán prípadne umiestnenie užšieho boxu na stranu spolujazdca pre lepšiu manipuláciu.
- Vlastnosti strešného boxu a bezpečnosť
Mimoriadne obozretní pri výbere boxu by sme mali byť práve pri skúmaní vlastností boxu, ktoré majú veľký vplyv na jeho kvalitu a bezpečnosť. Takéto údaje sa nie vždy zobrazujú v popisoch produktov a tak je vhodné vyhľadať radu odborníkov prípadne si takéto informácie vyžiadať od predajcu. O tom ako by box nemal vyzerať sa dá povedať veľa no my si povieme aké vlastnosti by správny box mal mať.
Pri výbere je určite dobré vedieť z akého materiálu je box vyrobený nakoľko sú vyrábané z rôznych materiálov v rôznych hrúbkach. Ideálnymi materiálmi sú ABS plast prípadne sklolaminát. Boxy sa vyrábajú aj z recyklačných materiálov no pri takýchto treba byť obozretný. V prípade ABS plastu je ideálna hrúbka platne plastu, z ktorej je box vyrobený 4 až 5 milimetrov. Takýto box môže byť v lesklom prevedení doplnený o vrstvu polykarbonátu čiže vrstvu plastu, ktorá ho ešte lepšie chráni pred UV žiarením čiže sa menej prehrieva a rovnako ho chráni pred ostatnými vonkajšími vplyvmi. To z akého materiálu je box vyrobený a či je navyše vystužený sa prejaví aj na nosnosti a celkovej pružnosti boxu, pričom ideálna nosnosť je 75 kilogramov. V rámci vystuženia boxu môžeme u jednotlivých výrobcov nachádzať rozdiely a však platí, že väčšie boxy by mali byť vystužené v spodnej, prednej a prípadne aj zadnej časti. Menšie rozmery boxov by mali mať vystuženie v oblasti úchytu na strešný nosič.
Niektoré typy boxov sú navyše v rámci bezpečnosti v prednej časti vybavené takzvaným vnútorným štítom, ktorý má za úlohu zabrániť prerazeniu lyžami v prípade nehody. Dôležitý je taktiež samotný úchytný systém boxu na priečnik. Tie sa u jednotlivých výrobcov líšia. Pre komfort nasadzovania boxu existuje niekoľko rôznych rýchlo-upínacích systémov, ktoré jednotlivý výrobcovia používajú.
Takýto systém musí však v rámci bezpečnosti spĺňať prísne kritériá a platí že boxy v prémiovom segmente disponujú kvalitnejším systémom, ktorý má dôležité časti doplnené o oceľové prvky. Boxy zo skupiny lacnejších disponujú prevažne ucýtným systémom vo forme takzvaných „účok“ ktoré sú vyrobené z ocele, no nezaručujú taký komfort ako rýchloupínacie systémy. V rámci uchytenia boxu na aerodynamické priečniky, ktoré sú širšie je čoraz populárnejšie upevnenie boxu pomocou „T“ adaptérov, ktoré patrí k jedným z najbezpečnejších. Takýto „T“ adaptér musí byť vyrobený priamo k danému boxu a teda je robustnejší a pevnejší ako tie, ktoré sa používajú pre upevnenie napríklad nosičov lyží alebo bicyklov. Myslieť musíme aj na upevnenie samotného nákladu v strešnom boxe. Každý box by mal teda mať možnosť upevnenia nákladu pomocou popruhov minimálne v prednej a zadnej časti boxu.
Veľmi dôležitým prvkom každého autoboxu sú pánty, zámky a prevedenie zámkového systému. Ten je v ideálnom prevedení trojbodový centrálny. To znamená že box je uzamknutý na jednej strane v troch bodoch ovládaný jedným zámkom. Pánty otvárania boxov výrobcovia používajú rôzne, no je ideálne ak sú čapy ich upevnenia v boxe oceľové. Boxy vyššej triedy sú dopĺňané o kľučku pomocou ktorej je ich možné otvoriť. Výhodou je ak sú boxy taktiež doplnené o madlo, za ktoré je možné vrchnú časť boxu uchopiť pri otváraní.
- Hlučnosť a aerodynamika
Častou otázkou zákazníkov je to akú hlučnosť majú jednotlivé boxy a aký vplyv majú na jazdné vlastnosti vozidla a spotrebu počas jazdy.
Každý z výrobcov pri vývoji boxu pracuje aj na aerodynamike avšak relevantné údaje často nie sú k dispozícii a to aj z dôvodu že sú tieto vlastnosti závislé od aerodynamiky vozidla, polohy boxu na vozidle a poveternostných podmienkach. Zo skúseností ale vieme že aj tu platí niekoľko jednoduchých zásad pri výbere. Čím je box nižší tým vytvára menší hluk počas jazdy najmä pri bočných nárazoch vetra .Hluk vzniká aj v jeho prednej časti a teda boxy, ktoré nemajú kolmé plochy v prednej časti a disponujú takzvaným bezschodovým čelom sú aerodynamickejšie a tichšie.
Zadná a spodná časť boxu sú rovnako dôležité pre prúdenie vzduchu a tak by box mal disponovať takzvaným difúzorom resp pozdĺžnym drážkovaním cez ktoré vzduch prúdi a nedochádza tak k jeho víreniu v spodnej časti. V podlahe boxu sa nachádza tiež zapusteníe strešného nosiča. Z pravidla dve miesta, ktoré sú v jeho podlahe predurčené na strešný nosič tak aby podlaha boxu nebola rovná a nosič tak nebol vystavený prúdeniu vzduchu.
- Tip na záver
Často sa stretávame s otázkou uskladnenia autoboxu nakoľko si vyžaduje svoj priestor kdekoľvek ho dáme.
Samozrejme aj s tým výrobcovia rátajú. Existujú rôzne zdvíhacie zariadenia montované do stropov, prípadne držiaky na stenu do ktorých vieme box odložiť a dokonca niektorí výrobcovia závesný systém integrovalú priamo do podlahy boxu tak aby ste ho vedeli na stenu zavesiť vo vertikálnej polohe.